top of page
Search

האנומליה של שוק מרכזי המבקרים

ישנו דיסוננס מובנה ביחסי העבודה שבין היזמים שמקימים מרכזים, לבין חברות התוכן וההפקה שמתכננות ומבצעות את ההקמה בפועל. לפעמים זה עובד יותר טוב, ולפעמים פחות.


מתי הבנתי שהשוק צריך את הפונקציה של יועץ תוכן - פרויקטור עבור הלקוח? לפני בערך 8 שנים, נכנסתי עם חבר יקר - אמיר הספרי - איש תוכן , מהטובים שפגשתי בחיי, למרכז מבקרים (לא חשוב מאיזו עדה:)) בירושלים. המרכז היה סביר +, זאת אומרת שהיה מעניין במידה סבירה, אבל הביצוע לא היה לגמרי מקצועי והיו בעיות שונות של תוכן, שלא היה מדויק או מרגש מספיק ושל שימוש במדיה. מה הכוונה שימוש לא נכון במדיה? כאשר החברה המבצעת מכניסה מקרני וידאו במקומות שאינם ׳מקדמים את העלילה׳ או כאשר מבחינה טכנית ישנה בחירה במקרני וידאו שאינם מתאימים לגודל של החלל או לעוצמה הנדרשת.

ליווי ופיקוח של מרכז מבקרים שונה מפיקוח על מיזם של הקמת מבנה, מורכב ככל שיהיה. הכותרת דומה אבל התפקיד שונה.

כשהיזם של הפרויקט, או במילים אחרות הלקוח, סיפר לי כמה הוא שילם עליו - אמיר ואני היינו בשוק!! - ארבעה מיליון ש״ח!! הסתכלנו אחד על השני ושנינו ידענו שאם היינו גובים ממנו על הקמת המרכז מחצית מהסכום ששילם, עדיין היינו מתפרנסים היטב מהסיפור.

לא מדובר שם על חללי תצוגה רבים או על מרחב גדול, מדובר על חלל תצוגה אחד בלבד שצריך לספר סיפור ברור.

זו הנקודה שבה התחלתי להבין שיש בשוק הזה בעייה. מצד אחד עומד הלקוח, שלא בהכרח מבין או מנוסה בתהליכי הפקה מקצועיים, ומצד שני עומדת חברת הביצוע שמנסה - ובצדק - למקסם את הרווחים.

בכל פרויקט הקמה של מרכז מבקרים, חברות הביצוע מתקיימות מאבן דרך אחת לאבן הדרך הבאה. כך פועל השוק – בכל אבן דרך או נקודת ציון של סיום משימה משמעותית, החברה מוציאה חשבונית לתשלום. המטרה של חברת הביצוע היא שהלקוח יאשר כמה שיותר מהר את הקונספט / הפרוגרמה / התסריטים והתוכניות המפורטות וכדומה, וזה טבעי וברור.

מן הצד השני של המשוואה עומד לקוח שנתון ללחצים של חברת הביצוע לאשר את השלב הנוכחי בעבודה, וגם אם הוא מרגיש שמשהו לא ברור או לא שלם, לא תמיד הוא יודע להגדיר ולשים את האצבע במקום הנכון. אף אחד לא מעלה בדעתו להקים מבנה חדש ללא העסקה של מפקח בנייה שמבין את המשימות המקצועיות של הקבלן ויודע את השפה של הבנייה, אבל עדיין יש לקוחות או יזמים שנכנסים לפרויקט הקמה של מרכז מבקרים ללא שימוש ביועץ תוכן שמתמחה ומבין לא רק את השילוב בין התוכן למדיה ולטכנולוגיה, אלא גם יודע לשאול שאלות מהותיות שמכוונת את הפרויקט בצורה מדויקת יותר לעבר המימוש של מטרות העל של היזם. פיקוח על התכנון והביצוע של מרכז מבקרים הוא לא רק וידוא שהתוכניות מבוצעות כראוי, אלא גם ניתוח של התוצרים תוך כדי תנועה, כדי לוודא שבסופו של התהליך, חווית המבקרים תביא את היזמים למימוש מרבי של החזון והחלומות שאיתם הם יצאו לדרך.


bottom of page